Småkakor

Publicerad 2012-11-14 08:41:00 i småkakor,

 
Just nu bakas det riktigt ordentligt här hemma eftersom jag och min lillasyster ska ha ett gemensamt 30 års kalas (10+20) på fredag!  Jag tycker att småkakor är så himla gott så på fredag bjuds det bland annat på 5 olika sorters småkakor.
Igår bakades det därför sockerkringlor, brysselkex och choklad snittar med apelsin och vit choklad. Både brysselkexen och choklad snittarna är lättbakade och inte särskilt tidskrävande. En gammal goding och en annan med en twist! Chokladsnittarna var gudomliga!
 
 
 
Brysselkex (ca 50 st)
- 5 dl vetemjöl
- 1 dl socker
- 3 tsk vaniljsocker
- 200 g smör
- 2 dl socker att rulla i
- 1 äggvita
- 2 droppar röd karamellfärg
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Blanda snabbt ihop mjöl, socker, vaniljsocker och rumstempererat smör till en smidig deg.
3. Forma degen till rullar som är drygt 4 cm i diameter.
4. Rulla rullarna i äggvitan eller pensla dem (De ska endast vara fuktiga)
5. Häll ut sockret och blanda med karamellfärgen så sockret blir rosa. Rulla rullarna i sockret och låt dom sedan ligga kallt i ca 20 minuter.
6. Skär dem sedan i skivor och grädda i 175 grader i 10 minuter.
 
Chokladsnittar med apelsin och vit choklad (ca 36-40 st)
- 200 g rumstempererat smör
- 2 1/2 dl socker
- 1 msk ljus sirap
- 1 1/2 tsk bakpulver
- 1 tsk vaniljsocker
- 4 dl vetemjöl
- 1 dl kakao
- rivet skal av 1 apelsin
- 100 g hackad vit choklad
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienserna utom den vita chokladen till en fast deg, gärna i en matberedare.
2. Vänd ner den vita chokladen.
3. Forma deggen till 2 avlånga längder och lägg på en plåt täckt med bakplåtspapper. Platta till längderna.
4. Grädda kakorna i ca 12 minuter. Låt kakorna svalna något innan du snittar längderna på diagonalen.
 
 
 Såg också att jag hade 169 unika besökare på bloggens födelsedag. Jag blir så himla glad! Välkomna och jag hoppas att ni hänger kvar  med mig i mitt kök ett tag till!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkomna! Jag är en lärarstudent på 20 år med en stor passion för bakning. Min hobby har inga gränser, den är en otrolig resa!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela