Pepparkakor!

Publicerad 2012-12-18 18:50:10 i småkakor,

För mig är det ett måste att baka pepparkakor varje år, ett roligt måste! Självklart ska de bakas med nära och kära så detta år fick jag fin besök av två av mina syskon.
 
Denna pepparkaksdeg är från Baka nr 6 2012 som jag endast tillsätt lite apelsin till vilket enligt mig framhäver smakerna något gudomligt!
 
 
 
 
Pepparkakor (ca 100 st)
 
200 g smör
210 g mörk sirap (1 1/2 dl)
300 g strösocker (3 dl)
150 g vispgrädde (1 1/2 dl)
6 g ingefära (1 msk)
6 g kanel (1 msk)
5 g malda kryddnejlikor (1/2 msk)
5 g kardemumma (1/2 msk)
1 apelsin (Cesten och 1 msk juice)
15 g bikarbonat (1 msk)
660 g vetemjöl (Ca 11 dl)
 
Dag 1 Lägg smör, sirap och socker i en kastrull, värm tills allt har smält. Häll blandningen i en köksmaskin, tillsätt grädde, apelsin och kryddor och rör om. Blanda bikarbonat och mjöl innan du rör ner det i smeten. Arbeta samman degen, den blir ganska lös. Låt den vila i kylen i cirka 1 dygn.
 
Dag 2 Ta fram degen 1 timme före utbakning. Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut degen på mjölat bakbord och stansa ut dina kakor. Grädda i ca 6 minuter mitt i ugnen. Låt svalna.

Om

Min profilbild

Välkomna! Jag är en lärarstudent på 20 år med en stor passion för bakning. Min hobby har inga gränser, den är en otrolig resa!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela