Svärmors varma smörgåstårta!

Publicerad 2012-11-20 12:05:00 i mat,

Vi bjöd även på lite varm smörgåstårta till middag på kalaset och näst intill alla ville ha receptet så självklart delar jag med mig av det!
Receptet kommer från min svärmor som skickade med mig det i flytten hemifrån då det är hennes sons absoluta favorit mat. Sen dess har det lagats många gånger med glada miner här hemma!
Snabbt lätt och gott!
 
 
 
 
Svärmors varma smörgåstårta
6 stycken hönökakor
6 dl créme fraiche
3 paket bacon
1 purjolök
1,5 liten burk skivade champinjoner
Smör att bre kakorna med
Tomat till garnering
Ost till garnering
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Stek bacon, champinjoner och den hackade purjolöken.
3. Ta av pannan från plattan och häll över creme fraichen, blanda.
4. Bre kakorna med smör och lägg sedan ihop det första lagret till en cirkel.
5. Bre ut hälften av creme fraiche röran och bygg sedan det andra lagret likadant.
6. Det sista lagret brer du också med smör sedan lägger du på tomat och täcker tårtans lock och sidor med ost.
7. Grädda tårtan i ca 20 minuter tills den fått lite guldbrun färg.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkomna! Jag är en lärarstudent på 20 år med en stor passion för bakning. Min hobby har inga gränser, den är en otrolig resa!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela