Mini-donuts

Publicerad 2012-11-15 19:51:00 i övriga bakverk,

Dessa små underbara mini-donuts skapades i mitt kök idag.
Blev lite småkär, dom är inte bara söta utan också väldigt goda!
 
 
Jag invigde min mini-donuts panna som jag klickade hem från tårtdecor för ett tag sen. Här hittar du pannan.
Receptet hämtade jag hos Bli min jäst som översatte det amerikanska receptet på förpackningen.
 

Mini-donuts (ca 40 stycken)
2,5 dl mjöl
1,2 dl socker
1 1/4 tsk bakpulver
1/8 tsk malen muskotnöt (jag hade i 2 tsk vanilsocker istället, valfritt)
3/4 tsk salt
1,2 dl mjölk med lite citron i
1 ägg, lättvispat
1 ½ msk smör, smält 

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 218 grader.
Smörj formen med olja. Om du inte har en sån här form funkar det säkert bra med en vanlig muffinsfor.

Sikta mjöl, socker, bakpulver, salt och ev. muskotnöt i en skål. Jag hade inte muskot hemma så jag uteslöt det.

Häll upp mjölken i en liten skål och häll på lite citron, ca en tesked. Rör om. Det ersätter buttermilk som det egentligen ska vara i receptet.

Tillsätt mjölken, ägget och det smälta smöret och ha ev i någon essens.

Rör ihop tills allt bara är blandat.

Fyll formarna lite mindre än till hälften.

Grädda i nedre delen av ugnen ca 4-6 minuter, när de är klara ska man kunna peta på dem och de ska åka tillbaka direkt (så det inte blir något märke i donuten från där man petat).

Låt de svalna några minuter innan man kan ta ut dem ur formen.

Sen gör man om proceduren med att smörja formen med olja och klicka i smet.

 

 

Jag valde att sedan doppa dem i smält candy melts, men självklart kan man även dekorera dem med glasyr eller choklad! Fantasin har inga gränser!

Kommentarer

Postat av: Amy's piece of cake

Publicerad 2012-11-15 20:34:50

Aldrig gjort donuts... dessa ser goda ut!

Svar: Det hade inte jag heller gjort tidigare! Men det otroligt smidigt att göra i panna, har alltid dragit mig lite för att fritera. Testa! :)
emma larsson

Postat av: Marie

Publicerad 2012-11-16 08:28:57

Mums!! Måste jag prova!
Älskar din blogg!!!
Så himla duktig!!

Svar: Gör det! Verkligen att rekomendera! Hihi vad kul, du är så gullig!
emma larsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkomna! Jag är en lärarstudent på 20 år med en stor passion för bakning. Min hobby har inga gränser, den är en otrolig resa!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela