Chocolate chip whoopies med salty peanut butter frosting

Publicerad 2012-11-21 08:00:00 i småkakor,

En liten whoopie som tagit min familj med storm!
Receptet är taget från Leila Lindholm som jag bara justerat lite grann.
 
 
 
Chocolate chip whoopies med salty peanut butter frosting
Receptet ger ca 40 stycken whoopies.
 
Chocolate chip cookies
100g smör, mjukt
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2.25 dl vetemjöl
0.5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %

Salty peanut butter frosting
1 dl jordnötssmör, mjukt
4 dl florsocker
4 msk kakao av god kvalitet
2 tsk vaniljsocker
150 g Philadelphiaost
1 msk varmt kaffe
  1. Chocolate chip cookies Sätt ugnen på 175 grader
  2. Vispa smör, strösocker och sirap krämigt
  3.  Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära och vänd ner det i smeten.
  4. Knåda försiktigt in grovt hackad choklad i degen (jag brukar använda färdiga chips/pellets).
  5. Rulla degen till små bollar och lägg dem med jämna mellanrum på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite.
  6. Grädda kakorna gyllene i mitten av ugnen i 12–15 minuter. Låt svalna.
 
  1. Salty peanut butter frosting Rör jordnötssmör, florsocker, kakao, vaniljsocker och philadelphiaost krämigt.
  2. Tillsätt kaffe och vispa frostingen krämig med elvisp.
  3. Lägg ihop kakorna till whoopies med frosting emellan.

Kommentarer

Postat av: Johanna

Publicerad 2012-11-23 18:21:40

Åh mums så gott det låter! Jag älskar whoopie pies - blev så sugen nu :)

Svar: Dom är verkligen jätte goda så rekomenderar dom varmt! :)
emma larsson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkomna! Jag är en lärarstudent på 20 år med en stor passion för bakning. Min hobby har inga gränser, den är en otrolig resa!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela