Lussebullar med apelsin

Publicerad 2012-12-16 12:19:19 i bullar,

Jag hittade ett jätte smarrigt recept på lussebullar i Baka nr 6 2012 som jag använde som utgångspunkt till mina bullar. Efter som jag alltid blir så sugen på apelsinjuice när jag äter lussebullar så valde jag att smaksätta mina bullar med det, det blev en riktig hitt!
 
 
20-30 st
1 g saffran (2 kuvert)
30 g konjak (2 msk) + 30 g socker (2 msk)
75 g jäst
500 g kall mjölk (5 dl)
2 apelsiner, cesten
1200 g vetemjöl (2 l)
200 g strösocker (2 dl)
150 g smör, rumsvarmt
5 g salt (1 tsk)
 
1 ägg + en skvätt vatten
100 g russin
 
Lägg russinen i vatten. Lös upp saffran i konjak blandat med socker. Lös upp jästen i mjölken och tillsätt övriga ingredienser. Bearbeta degen i maskin 10-12 minuter, eller för hand i 15-20 minuter; degen ska bli smidig och elastisk. Låt degen vila i 10 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 20-30 lika stora delar. Rulla varje bit till en 15 cm lång pinne som du sedan snurrar ett S av. Låt russinen rinna av och sätt sedan ett i varje knorr. Lägg lussekatterna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i rumstemperatur i cirka en timme. Spreja dem gärna med vatten ett par gånger under jäsningen. Värm ugnen till 225 grader. Grädda lussekatterna i 6-10 minuter. De ska vara ganska ljusa i färgen. Pensla dom med äggblandningen direkt när de kommer ut ur ugnen.
 
Tips!
- Låt gärna safffranet ligga i konjak och socker i ett år innan, eller åtminstone 1 dygn innan.
- Istället för att frysa in de färdiga bullarna, frys in degbullarna! Ta ut dom ur frysen kvällen innan du ska baka dem och tina dem långsamt i kylskåpet innan du jäser dem 1 timme i rumstemperatur innan bakning. Grädda sedan som vanligt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkomna! Jag är en lärarstudent på 20 år med en stor passion för bakning. Min hobby har inga gränser, den är en otrolig resa!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela