Julebröd!

Publicerad 2012-12-13 19:32:53 i bröd,

 
Idag har jag griljerat min julskinka och jag blev sugen på att baka ett riktigt juligt bröd. Detta är ett recept från Buffé nr 12 2002 som jag justerat lite grann. Ett riktigt sött och juligt bröd! Dessutom är det äggfritt!
 
 

Ingredienser (2 bröd)

  • 5 dl rågmjöl
  • 7 1/2 dl specialvetemjöl
  • 3 dl ljus sirap
  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk malen kryddnejlika
  • 1 tsk malen kanel
  • 1 tsk malen ingefära
  • 1 1/2 tsk bikarbonat
  • 2 msk apelsinmarmelad
  • 4 dl mjöl
  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Smörj 2 brödformar, ca 1 1/2 liter vardera (för 2 bröd), med matfett. Blanda samtliga ingredienser i en stor bunke och blanda väl.
  3. Fördela blandningen i de smorda formarna upp till ytan och jämna ut.
  4. Grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 minuter.
  5. Stjälp upp bröden på galler och låt svalna under en bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkomna! Jag är en lärarstudent på 20 år med en stor passion för bakning. Min hobby har inga gränser, den är en otrolig resa!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela