Grund recept på cupcakes

Publicerad 2012-11-14 10:31:00 i cupcakes,

Imorse fortsatte bakandet till fredagens kalas, temat är rosa! På ett dessertbord måste det ju finnas cupcakes och eftersom min familj älskar dessa traditionella cream cheese cupcakes så fick dom komma med på kalaset!
 
Det här är alltså mitt grundrecept på cupcakes & enligt mig ett väldigt smarrigt sådant! Tyllen jag har spritsat cupcakesen med finns här, mini formarna är köpta på Åhléns och "flaggorna" är köpta på Lagerhaus.
 
Emmas bästa cupcakes (Ca 12 stora cupcakes eller 40 mini cupcakes)
-100 g smör
- 2 ägg
- 2,5 dl socker
- 1,5 tsk vaniljsocker
- 1 krm salt
- 4 msk kakao
- 2 dl vetemjöl
- 0,5 tsk bakpulver
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smält smöret och låt det sedan svalna.
3. Vispa ägg och socker poröst, helst med maskin.
4. Blanda samman de torra ingredienserna och rör ner i smeten med luftiga tag.
5. Tillsätt smöret.
6.  Häll upp smeten i formar, har du en muffinsplåt blir dom jämnare och rundare.
7.Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter. (8 minuter för minicupcakes)
8. Lät dem svalna helt.
 
- 100 g smör
- 400 g philadelphia ost
- 4 msk vaniljsocker
- 2 paket florsocker
 
9. Smält smlret till frostingen och låt det svalna.
10. Blanda osten med vaniljsockret.
11. Tillsätt smöret och florsockret, slutligen kan du färga frostingen med karamellfärg eller pastafärg om du vill.
12. Spritsa och dekorera!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkomna! Jag är en lärarstudent på 20 år med en stor passion för bakning. Min hobby har inga gränser, den är en otrolig resa!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela